• Kesuciaan jiwa si kafir

    Di mata kita ( Muslim ) pastinya pernah akan mulutnya berbicara begini: Ah mereka itu kafir, mana tahu hukum Tuhan, semuanya masuk neraka!

    Tapi disebalik kekafiran itu dan di sebalik ayat : Semuanya masuk neraka!

    Mereka ( the kafirun) telah mempamerkan personaliti ahli syurga. Seolah terbalik pula dengan personaliti Muslim yang sewajarnya wujud dalam diri Muslim.


    Santa (Anjing) yang sering dibawa bersiar-siar oleh tuannya, di sekitar Brynmill Park, Swansea, UK.

    Di suatu sudut kemanusiaan, mereka lebih menyayangi binatang. Lihat di barat saja, kisah anjing dan tuannya itu adalah kisah kasih sayang. Di UK, ada Animal Rescue Ambulance, yang mana pasukan animal rights ini akan menyelamatkan binatang-binatang seperti anjing, lalu menjaga mereka dengan baik. Hukuman boleh dijatuhkan kepada pemilik anjing jika anjing tidak dijaga, tidak diberi makan dan tidak diberi masa untuk bersiar-siar/bermain. Bukan main undang-undang mereka, menjaga mental dan fizikal binatang. Apatah lagi jika anjing peliharaan dianiaya!

    Apakah kita punya pendiriaan, keberaniaan dan rasa sebegitu terhadap anjing? Adakah kita akan meneruskan tradisi Penjara mentaliti ( terutamanya Melayu ) sendiri, terkongkong dengan adat budaya yang MENGHARAMKAN terus akan anjing. Lebih haram membunuh anjing-anjing yang tidak bersalah/ tidak membahayakan.

    Pertemuaan bersama Pak Mie & Mak Intan, mengimarahkan lagi rasa kasih itu pada binatang. Pasangan Muslim ini bukan saja sanggup menjaga anjing-anjing & kucing-kucing, tapi hati mereka sering terkorban dengan makian demi makian. Yang menghulurkan sokongan & bantuan kepada pak Mie shelter adalah kebanyakkan yang terdiri dari non-Muslim. Mana hilang orang Melayu Muslim yang sering membaca basmallah " Dengan nama Tuhan yang Maha Pemurah & Maha Penyayang" tika mana saudara semuslim mereka ini memerlukan mereka?

    Tuhan tidak menciptakan manusia & haiwan itu dengan sia-sia. Tuhan menyampaikan rasa cinta dengan pertaliaan rasa kasih antara manusia & haiwan. Istighfarlah bagi pembunuh-pembunuh anjing yang tidak punya timbang rasa terhadap anjing-anjing!
  • 2 comments:

    1. indahnya jika mereka yang berpesonaliti ahli syurga memeluk islam. dan indahnya mereka yg tersedia islam berpesonaliti ahli syurga..

      ReplyDelete
    2. itulah perangai mcm setan mengaku ahli syurga, walhal misi uatama nabi ialah membaiki akhlak ^^

      KLIK betul ke, Memupuk perpaduan nasional melalui pendidikan

      ReplyDelete

    Like Facebook Kami Untuk Dapatkan Info Terbaru